Portfolio

Toekomst telefonie digitaal

Toekomst telefonie: 100% digitaal

Zoals vrijwel alles wordt gedigitaliseerd geldt dit zeker ook voor telefonie. Meer mogelijkheden en concurrentie maken bellen steeds voordeliger, en met Voice over IP (via internet) wordt telefoneren vaak gratis.

KPN heeft aangekondigd haar koperen netwerken in de nabije toekomst ‘op te rollen’ en geheel te vervangen door glasvezelnetwerken. Een mega-investering, die het bedrijf echter in de toekomst ongekende digitale mogelijkheden gaat bieden en die onder meer VoIP telefonie betrouwbaarder moet gaan maken. Toch wordt KPN momenteel steeds meer beconcurreerd door de kabelbedrijven.

Via de kabel
Terwijl het grootste deel van de KPN abonnees nog analoog telefoneert, is digitaal bellen al lang en breed geïntroduceerd op de kabel. Met name UPC was hiermee in Nederland pionier via de kabel. Het grote voordeel bij deze bedrijven is dat zij Triple Play toepassen, ofwel telefonie, televisie én internet in een voordelig totaalpakket aanbieden. Intussen zijn steeds meer kabelbedrijven - zoals Ziggo, Caiway, Delta kabel en onlangs zelfs het kleine zelfstandige kabelbedrijf Stichting Kabeltelevisie Veendam - op grote schaal kabeltelefonie gaan aanbieden. De kabelbedrijven knagen daarmee behoorlijk aan de concurrentiepositie van KPN. Met name UPC is behoorlijk succesvol met kabeltelefonie, want het bedrijf had maar liefst 550.600 digitale telefonie-abonnees per september 2008, ongeveer vier jaar na introductie van deze dienst. Een groot deel van de klanten van UPC neemt telefonie af in een bundel met andere producten, zoals internet en digitale televisie. Telefoneren via de kabel is voordelig én betrouwbaar. Veel kabelabonnees hebben een pakket waarbij ze digitale televisie, snel internet en telefonie afnemen. Daarbij kan men dan kiezen voor het op alle tijden gratis telefoneren naar vaste nummers in Nederland. Storingen doen zich daarbij vrijwel nooit voor.

Kwaliteit
UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller bevestigt dat de kwaliteit veel aandacht krijgt: “Omdat UPC gebruik maakt van haar eigen breedband internet netwerk en de meest geavanceerde IP-technologie, kan zij een hoge kwaliteit telefonie via IP aanbieden. UPC heeft speciaal voor telefoongesprekken bandbreedte gereserveerd op haar IP-netwerk, dat zij volledig controleert. Dit garandeert betrouwbare verbindingen en een uitstekende geluidskwaliteit. Wanneer een gesprek het UPC-netwerk verlaat, wordt het gerouteerd als een traditioneel gesprek. Hiermee verschilt het volledig van technologieën die gebruik maken van Voice over Internet, waarbij gesprekken over het voor iedereen toegankelijke internet worden gestuurd. Dergelijke technologieën kunnen slechts ‘best effort’ kwaliteit garanderen en hebben geen gegarandeerde bandbreedte.” UPC maakt dan wel gebruik van een IP-netwerk en internetprotocollen, maar het telefoneren zelf komt in de praktijk grotendeels overeen met normaal ouderwets bellen. Zo kan men reguliere telefoontoestellen gebruiken, en heeft de beller de beschikking over diensten als nummermelding en voicemail. SMS wordt door UPC niet toegepast, omdat er bij de gebruikers van kabeltelefonie te weinig behoefte aan zou zijn.

VoIP
Het systeem van internettelefonie - ofwel VoIP – wordt al volop gebruikt in bedrijven met goede interne netwerken, bijvoorbeeld intranetwerken die een stabiele verbinding garanderen. Ook wordt bij grote bedrijven veelvuldig en op betrouwbare basis VoIP-telefonie via de satelliet toegepast. Hoewel de term VoIP oorspronkelijk op bellen via het internet slaat (VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’), wordt de techniek intussen op steeds meer manieren toegepast. Ook het populaire gratis bellen via Skype valt hier onder. Bij de consument zit het bellen via VoIP sterk in de lift. Zo waren er halverwege vorig jaar naar schatting al 2,7 miljoen VoIP-bellers. Een recente test in opdracht van het Algemeen Dagblad bracht naar voren dat Tele2 en Ziggo de hoogste kwaliteit zouden bieden met hun VoIP-aanbod, terwijl UPC en KPN in de middenmoot zaten. Opmerkelijk was dat het onderzoek concludeerde dat telefoneren via het internet nog niet honderd procent betrouwbaar is. Niet alle gesprekken lukken, of soms moet een beller lang wachten. Ook de gesprekskwaliteit zou te wensen overlaten. Onze eigen conclusies zijn toch een stuk positiever - zeker als we de maandelijkse telefoonnota bekijken.

Tekst: Jan-Hein Visser

ACHTERGROND                         TOTAAL TV NUMMER 7, 2009


03-05-2009

« Terug
Algemene voorwaardeninfo@visserconcepts.nl